tiistai 14. tammikuuta 2020

Minä olen sinun kanssasi

Miten näinä aikoina voi ollenkaan jaksaa? Mistä löytää voimaa? Tuntuu, että järjettömyys on levinnyt kaikkialle ja omin voimin eteenpäin pääseminen on täysi mahdottomuus.

Vaikka yhä useampi ihminen käsittää, missä mennään, on heidänkin voimansa viety.

Vähän väliä eteen annetaan kuitenkin rohkaisun sanoja, kuten Efesolaiskirjeen kohta 6:10-20. Siinä sanotaan [1]:
"Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta, jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee."
Siitähän tässä on kyse: taistelusta pimeyden voimia vastaan. Hyvän puolustamisesta, aivan konkreettisesti. Siksi kaikki tuntuu niin käsittämättömältä.


Miten osuvasti Mooses ja Jesaja [2-3] voivatkaan kirjoittaa tässä tilanteessa! 5. Mooseksen kirjassa (31:8) sanotaan:
"Ja Herra itse käy sinun edelläsi, hän on sinun kanssasi, hän ei jätä sinua eikä hylkää sinua; älä pelkää äläkä arkaile."
Ja Jesaja (41:10) jatkaa:
"älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä."
Kaikki kohtia, jotka on tuotu minulle - meille - pienen ajan sisällä viime viikkoina. Hän käy edellämme. - P. P.


How can you ever cope with these times? Where to find strength when it seems that the insanity has spread everywhere and it is impossible to move forward on your own?

Although more and more people realize what is happening, also their power has been taken away.

However, words of encouragement [4], such as Ephesians 6:10-20, are handed over and over again. It reads:
"Finally, my brethren, be strong in the Lord, and in the power of his might. Put on the whole armour of God, that ye may be able to stand against the wiles of the devil. For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places. Wherefore take unto you the whole armour of God, that ye may be able to withstand in the evil day, and having done all, to stand. Stand therefore, having your loins girt about with truth, and having on the breastplate of righteousness; And your feet shod with the preparation of the gospel of peace; Above all, taking the shield of faith, wherewith ye shall be able to quench all the fiery darts of the wicked. And take the helmet of salvation, and the sword of the Spirit, which is the word of God:
Praying always with all prayer and supplication in the Spirit, and watching thereunto with all perseverance and supplication for all saints; And for me, that utterance may be given unto me, that I may open my mouth boldly, to make known the mystery of the gospel, For which I am an ambassador in bonds: that therein I may speak boldly, as I ought to speak."
This is what it is all about: this is a fight against the darkness. Defending the good, in very concrete terms. That's why everything seems so incomprehensible.

How aptly Moses and Isaiah write in this situation! The passage of Deuteronomy (31:8) reads:



And Isaiah (41:10) continues:


All verses which have been brought to me - to us - within a short time in recent weeks. He will go before us. - P. P.


Viitteet / I will be with you - References

[1] Raamattu (1933/38). Efesolaiskirje 6:10-20. Saatavilla: https://raamattu.fi/raamattu/KR38/EPH.6/Efesolaiskirje-6
[2] Raamattu (1933/38). 5. Mooseksenkirja 31:8. Saatavilla:https://raamattu.fi/raamattu/KR38/DEU.31/5.-Mooseksen-kirja-31
[3] Raamattu (1933/38). Jesaja 41:10. Saatavilla: https://raamattu.fi/raamattu/KR38/ISA.41/Jesaja-41
[4] King James Version (1611/2018). Ephesians 6:10-20. Available: https://www.biblegateway.com/passage/?search=Ephesians+6&version=KJV

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Vain asiapitoiset kommentit julkaistaan.