sunnuntai 10. maaliskuuta 2024

Siipien suojassa

Viime aikoina, jo kuukausien ajan on erityisesti puhutellut Psalmi 91, "Korkeimman suojelus" [1]. Se on uskomattoman osuva juuri tähän aikaan. 

"Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy, se sanoo: 'Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan'."

Raamattuni välissä on kulkenut vuosikymmenien ajan leveä silkkinauha. Se on toiminut kirjanmerkkinä, johon on painettu kullanvärisellä risti, tyrskypäitä ja sanat "Kristus on turvakallio". Ne viittaavat Psalmiin 31:3, jossa pyydetään: "Ole minulle turvakallio, vuorilinna, johon minut pelastat" [2].


Psalmi 91 jatkuu näistä samoista ajatuksista. "Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta. Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus."

Psalmia lukiessa nousee mieleen lapsuudesta ja nuoruudesta iltavirren 552 sanat: "Mua siipeis suojaan kätke, oi Jeesus, Herrani, suojassas suo mun olla, jos kuinka kävisi. Sä kaikeks tule mulle, valollas, neuvoillas, suo joka päivä elää, mun yksin armostas." [3]

Siipien suojaan kätkeminen on hyvin lohdullinen ajatus. Virsi on säilynyt ajankohtaisena liki 160 vuotta - se julkaisiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1866 [3]. Nyt, jos koskaan, jokainen tarvitsee Jumalan suojaa!

Virren tarinan mukaan siipien suojaan kätkemisen lähtökohtana on Jeesuksen puhe, jossa hän ennusti tuhoa Jerusalemille [3]: "Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan!" (Matt. 23:37.) [4] Se, joka on nähnyt kanaemon tipuineen, tietää, miten valtavan suuri määrä poikasia emon ympäriltä mahtuu sen siipien suojaan.


Jumalan suojassa on kirjaimellisesti hyvä olla. Psalmi 91 jatkuukin: "Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta, et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.

Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. - Sillä: 'Sinä, Herra, olet minun turvani'. -"

Et pelkää ruttoa, et kulkutautia - Psalmin sanat ovat hämmentävän osuvat. Et pelkää yön kauhuja, et nuolta, ja vieläkin enemmän tänä sotaalietsovana aikana: vaikka tuhat tai kymmenentuhatta kaatuisi viereltäsi, se ei sinuun osu. - Miten koskettavia sanoja!


Psalmin 91 lopussa luvataan vielä lisää: "Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -

'Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen.'"


Ahdistus on monella ollut jo vuosia tuulivoimaloiden rakentamisen myötä - niiden aiheuttamat terveyshaitat on tunnettu vuosikymmenien ajan - tahi viime vuosien pelottelun myötä.

Jumala lupaa kuitenkin suojella ja pelastaa meidät: - Mutta koska hän riippuu minussa kiinni, koska hän tuntee minun nimeni ja huutaa minua avuksensa, niin minä hänet pelastan, minä suojelen hänet ja olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus. Minä suon hänen nähdä antamani pelastuksen.

Jumalan siipien suojassa me olemme turvassa. - P. P.



Viitteet

[1] Raamattu (1933/38). Psalmi 91. Saatavilla: https://raamattu365.fi/bible/kr38/psa/91

[2] Raamattu (1993/38). Psalmi 31. Saatavilla: https://raamattu365.fi/bible/kr38/psa/31

[3] Mua siipeis suojaan kätke. Virsi 552. Saatavilla: https://virsikirja.fi/virsi-552-mua-siipeis-suojaan-katke/

[4] Raamattu (1933/38). Matteus 23:37. Saatavilla: https://raamattu365.fi/bible/kr38/mat/23/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi! Vain asiapitoiset kommentit julkaistaan.